Maandag 11 oktober is het Wereldmeisjesdag. Sinds corona is de samenleving sterk gedigitaliseerd. In Nederland kregen scholieren al snel online les, maar voor veel kinderen - en met name meisjes - in arme landen is toegang tot internet niet vanzelfsprekend. Daarmee is de genderkloof verder toegenomen, iets wat wij dagelijks bestrijden.
Jongens en meisjes hebben dezelfde rechten, maar in de praktijk is dat nog te vaak niet het geval. Dat gaat ook op voor toegang tot internet, digitale platforms en het gebruik en bezit van apparaten als computers, mobiele telefoons en tablets.
Zo’n 2,2 miljard mensen onder de 25 jaar hebben thuis geen toegang tot internet. En de genderkloof is volgens cijfers van UNICEF tussen 2013 en 2019 nog verder toegenomen als het gaat om de mogelijkheid online te kunnen zijn; van 11 procent naar 17 procent. In de minst ontwikkelde landen heeft zelfs 43 procent geen toegang tot internet. Met de toename van online onderwijs en het belang van digitale platforms voor leren, sociale contacten en werk zorgt dat voor verdere achterstelling van meisjes en vrouwen.
Terre des Hommes zet zich actief in zodat kinderen - en met nadruk meisjes - online kunnen leren, via platforms kennis kunnen delen en met het leren van nieuwe vaardigheden betere arbeidskansen krijgen. Iets wat nog belangrijker is geworden sinds de uitbraak van corona. Wij komen op voor de deze rechten van meisjes in Cambodja bijvoorbeeld, maar ook voor gevluchte Syrische kinderen in Libanon. Elk meisje moet zich optimaal kunnen ontwikkelen, en zeker ook op gebied van digitalisering, want dat is een belangrijke stap op weg naar een goede en gelijkwaardige toekomst. Lees hoe belangrijk online toegang is voor meisjes.
In Cambodja is het nog altijd een taboe om over seks te praten. Jongeren krijgen geen voorlichting en onjuiste informatie gaat van generatie op generatie. Om jongeren betere voorlichting te geven hebben we samengewerkt met Catherine Harry, een lokale vlogger en feministe. Lees het verhaal van Catherine
Maysa is 12 en droomt ervan om schoolhoofd te worden. Maar naar school gaan is helemaal niet vanzelfsprekend voor haar en haar broertje. Hun gezin is de crisis in Syrië ontvlucht en woont nu in Libanon. Sinds april hebben zij weer onderwijs, dankzij het Back to the Future project. Door de corona-maatregelen volgen ze onderwijs op afstand, via de mobiele telefoon van hun moeder. Lees het verhaal van Maysa.