De vijfjarige Bilal* zit te glunderen in de klas van het Early Childhood Education (ECE) programma. Hij is een van de 350 kinderen met leerproblemen die binnen het Back to the Future project gespecialiseerde hulp krijgt. Dankzij logopedie is de jongen met sprongen vooruit gegaan.
Bilal’s oudere broer volgde het ECE programma in een eerdere fase van het project. Hij stroomde met success door naar een openbare school. Dat was voor Bilal’s moeder de aanleiding om ook haar jongere zoon aan te melden voor het programma.
Een medewerker van het programma ontdekte dat Bilal problemen had met zijn uitspraak. Bilal werd doorverwezen naar een logopedist voor spraak- en taaltherapie. Na aanvullend onderzoek kreeg hij twee keer per week logopedie voorgeschreven. Tijdens deze individuele sessies werkt de therapeut met hem aan woordenschat, uitspraak, visueel geheugen, duidelijkheid in uitdrukkingen en zinsopbouw. Ook krijgt hij oefeningen voor zijn tong.
De logopedie sessies worden aan de kinderen gegeven in een privé-setting. Bilal’s moeder brengt hem met vervoer van het project. Bovendien krijgt zij oefeningen mee om thuis met Bilal aan te werken.
Bilal gaat aanzienlijk vooruit. Hij stottert minder dan voorheen en zijn gevoel van eigenwaarde is verbeterd. "Hij boekt zeer snelle vooruitgang", aldus de therapeute, "bij het vertellen van verhalen kan hij zijn ideeën nu ook beter structureren.”
* Om Bilal te beschermen gebruiken we niet zijn echte naam.
Back to the Future wordt gefinancierd door de Europese Unie in Libanon, via het Regionale Trustfonds van de EU als antwoord op de Syrische crisis, het EU Madad Fonds, en wordt uitgevoerd in partnerschap door AVSI Midden-Oosten, Terre des Hommes Italiƫ in Libanon en War Child Holland in Libanon.