Kinderen denken graag mee over problemen, zij willen worden gehoord. Hun meepraten moet wel worden gestimuleerd, in een omgeving die daarvoor openstaat. Als kinderen meedenken, blijkt dit de uiteindelijke oplossing ten goede te komen. Toch blijft het grootste obstakel voor actieve kinderparticipatie de volwassen mens.
Kinderen hebben het recht om mee te beslissen over zaken die hen aangaan en mogen verwachten dat volwassenen naar hen luisteren. Dat is kort gezegd de boodschap in het laatste beleidsrapport van Joining Forces, de alliantie van de zes grootste internationale kinderrechtenorganisaties, waaronder Terre des Hommes.
Kinderen praten ook graag mee over problemen. Sinds de totstandkoming van het Kinderrechtenverdrag in 1989 groeide het aantal fora voor kinderen, zowel nationaal als internationaal, gestaag.
“Jong zijn is een competentie”
Voorbeelden van succesverhalen van kinderparticipatie zijn er genoeg:
Toch beschouwen volwassen kinderen nog te vaak ongeschikt om mee te denken over problemen. Het ontbreekt kinderen in hun ogen aan kennis en beoordelingsvermogen, aan vaardigheden, hun ouders weten het beter, hun gedrag zou schadelijk zijn en niet van respect getuigen. In een onderzoek onder 2.500 kinderen in 53 landen rapporteerden de minderjarigen bij herhaling dat volwassen het grote obstakel zijn in de realisering van hun civiele rechten. In een ander onderzoek onder 5.500 kinderen tussen 10-12 jaar uit 2019 vond de helft van de kinderen dat volwassen niet luisteren als het over dingen gaat die hen aangaan.
Terwijl als kinderen meepraten, dit de maatregel of uiteindelijke beslissing alleen maar ten goede komt en effectiever laat zijn.
Zie onderstaand het gehele rapport Children’s Right To Be Heard: We’re Talking; Are You Listening? Let op, het rapport is in het Engels.