De coronapandemie heeft een enorme impact op kinderen. Ook in India waar kinderen al maanden niet of nauwelijks naar school kunnen. Door corona lopen duizenden jongens en meisjes het risico uit beeld te raken. Zij zijn nu extra kwetsbaar voor uitbuiting. Voor Devi (14) hebben we via digitaal onderwijs kunnen voorkomen dat zij van de schoolbanken in de micamijnen is verdwenen.
Terwijl de wereld zich langzaam schikt naar het nieuwe normaal en het gebruik van digitale platforms voor onder andere onderwijs vaak wordt toegepast, is het in afgelegen en armoedige gebieden veel moeilijker om tot aanpassing te komen. Ook in het afgelegen dorp waar Devi woont.
“Direct na de lockdown gingen alle scholen dicht. Ik was bang dat ik mijn eindexamen voor de middelbare school niet kon maken”, zegt Devi.
Voor het meisje is een schooldiploma meer dan een mijlpaal. Het is een teken van empowerment en een van overwinning op uitbuiting. Devi woont in Garidih district waar schrijnende armoede heerst en mensen kwetsbaar zijn. De inwoners zijn voor hun inkomsten afhankelijk van de gevaarlijke en ongezonde micamijnbouw. Kinderen werken vaak al van jongs af aan mee met hun ouders en dragen zo bij te dragen aan het gezinsinkomen.
Terre des Hommes is al langer actief in in de districten Koderma en Giridih in Jharkhand. Wij bestrijden er de gevaarlijke kinderarbeid in de micamijnen en zorgen onder meer voor onderwijs. Devi was een van de al 16.573 kwetsbare en uitgebuite kinderen die toegang kreeg tot kwaliteitsonderwijs.
Toen de scholen sloten door de coronalockdown was Devi bang dat zij weer in de micamijnbouw moest gaan werken. De afgelegen ligging van haar regio maakt het voor haar moeilijker om toegang te krijgen tot diensten waar ze recht op heeft. Terre des Hommes heeft direct op de nieuwe situatie ingespeeld en heeft ervoor kunnen zorgen dat kinderen als Devi in het afgelegen gebied toegang hebben gekregen tot digitaal onderwijs.
"De mensen van Terre des Hommes helpen ons met speciale lesvideo’s. Die officiële onderwijsfilmpjes hebben ze telkens met ons gedeeld via Whatsapp”, legt Devi uit. Zij komen van Digi Sath; een digitaal onderwijsplatform van de overheid. Onze lokale medewerkers maken de inhoud toegankelijk via verschillende social media. Ook zorgen wij ervoor dat leerlingen contact houden met leerkrachten en klasgenoten om de lessen beter te begrijpen. “Wij wonen zo verafgelegen dat we er geen gebruik van kunnen maken. Zonder deze hulp had ik niet verder kunnen leren.