De 12-jarige Amer is met zijn familie gevlucht uit Syrië. Nu probeert hij in Libanon in het Back to the Future programma een leerachterstand goed te maken. Daarvoor moet hij onder andere Engels en Arabisch leren: twee moeilijke talen die hij niet spreekt. Maar Amer is een opmerkelijke leerling. Dankzij intensief onderwijs leest hij al na drie maanden hardop voor in de klas.
Amer is zes jaar als in zijn thuisland Syrië de oorlog uitbreekt. Met zijn familie moet hij vluchten, terwijl hij juist op het punt staat om voor het eerst naar de basisschool te gaan. In Libanon komen zijn toekomst en recht op onderwijs op de tocht te staan.
Net als Amer zijn er honderdduizenden vluchtkinderen die wachten op vrede. Ze kunnen niet naar school en naarmate het conflict in Syrië aanhoudt (nu al zo’n negen jaar), gaan er voor hen kostbare schooljaren verloren. Voor Amer loopt de leerachterstand erg op. Hij is inmiddels 12 jaar en nog nooit naar school geweest. Zijn moeder wil niet langer wachten. Ze meldt haar zoon aan bij het Back to the Future programma, om zo Amer alsnog een kans op onderwijs te geven.
In het begin is het erg wennen voor Amer in de klas. Thuis heeft hij nooit een vreemde taal hoeven spreken: nu moet hij er ineens twee leren, namelijk Engels en Arabisch. Een hele uitdaging, maar Amer zet door en laat na drie maanden duidelijk vooruitgang zien. Hij schrijft in het Arabisch en leest zelfs hardop voor. Naast bezig zijn met taal, is hij ook goed op weg met rekenen.
De moeder van Amer is blij met de prestaties van haar zoon. Ook de groei in zijn sociale ontwikkeling, mede dankzij de psychosociale hulp, is haar niet ontgaan. ‘Ik zie in Amer’s gedrag dat hij verandert. Hij is wat zelfstandiger, spreekt zijn gevoelens uit en hij zet zich echt in voor school’, vertelt ze.
Amer voelt zich na drie maanden meer op zijn gemak in de klas. ‘In het begin wist ik nog niks, maar met hulp van de leraren ging het steeds beter. Ik durf nu ook voor te lezen in de klas. En voor thuis krijg ik extra opdrachten voor Arabisch schrijven. Ik hoop dat als het zo blijft gaan, dat ik dan ik straks naar de middelbare school mag.’
Back to the Future wordt gefinancierd door de Europese Unie in Libanon, via het Regionale Trustfonds van de EU als antwoord op de Syrische crisis, het EU Madad Fonds, en wordt uitgevoerd in partnerschap door AVSI Midden-Oosten, Terre des Hommes Italië in Libanon en War Child Holland in Libanon.